Zorg & Onderwijs groepen

“Our task is to help children communicate with the world using all their potential, strengths and languages, and overcome any obstacle presented by our culture” – Loris Malaguzzi


Deze verrijkingsgroepen bij Breinsteyn zijn voor alle kinderen (tot 12 jaar, basisonderwijs) met hoog potentieel, die met gelijkgestemden uitgedaagd willen worden, middels een passend aanbod. We bieden een dynamische leeromgeving voor gelijkgestemde kinderen, die met en van elkaar leren. De leeromgeving sluit aan bij hun sterke kanten en ontwikkelingsniveau. Binnen de manier van werken wordt ruimte geboden voor de sociale en emotionele ontwikkeling, het versterken van een positief, realistisch zelfbeeld en het vergroten van het welbevinden van het kind. Behoud en ontwikkeling van de natuurlijke nieuwsgierigheid, het ontdekkend bezig willen zijn, creativiteit en probleemoplossend vermogen staan centraal.

Het is ook mogelijk dat peuters en kleuters met mogelijke kenmerken van een ontwikkelingsvoorsprong aansluiten bij de groepen. Spelend leren, experimenteren en ontdekken centraal. We kunnen hierbij aanpassingen maken die aansluiten bij de behoefte van het kind. U kunt contact met ons opnemen om te overleggen welke groep passend is voor uw kind.

We kijken naar individuele behoeften en streven naar het leren van een wijze manier van denken en een manier van leven waarin het kind zich zo veel mogelijk kan ontplooien. Om deze reden werken wij in groepen van maximaal 6 kinderen.


Werkwijze

  • Intakegesprek (60 minuten)
  • 6 dubbelsessies kind/jongere (met inloop en pauze totaal 2 uur)
  • Regelmatige oudergesprekken ter evaluatie (45 minuten)
  • Bij afronding is er een afsluitend gesprek met ouders en eventueel met kind/jongere (45 minuten)

Bij de aanmelding starten we met een intakegesprek met ouders en kind. Onderzoek is niet nodig. Daarna volgen blokken van 6 dagdelen (duur: 2 uur) waarin het kind deelneemt aan de verrijkingsgroep. Ook worden regelmatig oudergesprekken ingepland, waarbij school welkom is om aanwezig te zijn. Er wordt geëvalueerd en na 6 dagdelen tevens gekeken of verdere deelname gewenst is.

Ieder dagdeel wordt begeleid door ECHA specialist hoogbegaafdheid Marij Persons en (deels met) Kinder- en Jeugdpsycholoog Lindy Frumau. Marij Persons is onderwijsbevoegd en heeft 20 jaar ervaring met het opzetten en werken in verrijkingsklassen.

Actuele groepen en tijden

Maandag: 15:00-17:00u – Breinsteyn (bovenbouw basisonderwijs)
Locatie: Schoonveldsingel 14A, te Vught

Dinsdag: 14:30-16:30u – Breinsteyn (peuters, kleuters, onderbouw basisonderwijs)
Locatie: Schoonveldsingel 14A, te Vught

Woensdag: 14:00-16:00u – Breinsteyn (onderbouw basisonderwijs)
Locatie: Schoonveldsingel 14A, te Vught

Donderdag: 14:00-16:15u – Rupsers
Deze groep is een samenwerking van PPF Jeugdzorg met Breinsteyn. Klik hier voor meer informatie over de Rupsers.
Locatie: Schoonveldsingel 14A, te Vught

Verrijkingsklassen kunnen op onze locaties in Vught en in Nijmegen plaatsvinden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen via het contactformulier. De kosten kunt u vinden onder Tarieven.


TASC model

Bij Breinsteyn worden kinderen uitgedaagd door interessante thema’s en leeractiviteiten waarbij aandacht is voor het ontwikkelen van vaardigheden. Ter ondersteuning van het werken met thema’s gebruiken we een stappenplan om tot een goede strategie en taakaanpak te komen. De thema’s voldoen aan de Kerndoelen. Het TASC-model helpt hen om structuur in denken aan te brengen. TASC is een verzameling van taakgerichte activiteiten in een sociale context met als doel leren leren. Het proces wordt iedere bijeenkomst ondersteund door gerichte feedback en evaluatie aan de leerling.


Reggio Emilia

Wij werken onder andere volgens de uitgangspunten van Reggio Emilia. De Reggio-benadering heeft zijn oorsprong in Italië met als grondlegger Loris Malaguzzi (1920 -1994). De Reggio-benadering is reeds vijftig jaar verder ontwikkeld. In plaats van vertellen aan, staat actief luisteren naar het unieke jonge kind centraal. Net als deze benadering gaan wij ervan uit dat kinderen vanaf hun geboorte vele mogelijkheden hebben; dat zij eigen talenten en interesses hebben; dat zij leergierig en nieuwsgierig zijn; dat zij sterk, krachtig en creatief zijn; en dat zij een sociaal wezen zijn en uit zijn op communicatie met een ander en de wereld.

Ieder kind is uniek, waardoor ieder kind anders benaderd hoort te worden. Wij zijn nieuwsgierig naar ieder kind en werken samen met ouders om uw kind goed te begeleiden in diens ontwikkeling.

De Reggio-benadering stelt dat kinderen hun identiteit actief zelf ontwikkelen en creatief in wisselwerking met anderen en de wereld om hen heen. En dat kinderen de potentie hebben om zich op honderd manieren uit te drukken en contact te maken, naast de gesproken en geschreven taal. Ze willen communiceren in honderd talen. Denk bijvoorbeeld aan beweging, muziek, tekenen, kleien, verven of met ander materiaal spelend leren. Iedere taal heeft zijn eigen zeggingskracht en mogelijkheden én is een manier om te communiceren, zeker voor jonge kinderen.

Binnen de filosofie van Reggio Emilia zijn kinderen elkaars ‘eerste pedagoog’: ze leren het meest van elkaar en zijn gericht op elkaar. Volwassenen ziet men als ‘tweede pedagoog’. De volwassene ondersteunt kinderen bij het proces om hun ideeën vorm te geven met behulp van materialen en gesprekken. De volwassene gaat samen met het kind op zoek naar betekenisvolle bezigheden voor het kind. En de omgeving is de ‘derde pedagoog’. De omgeving wordt zo ingericht dat deze de creativiteit stimuleert en uitdaagt om te ontdekken en leren. Bij Breinsteyn hebben de verschillende ruimtes in de kamer een eigen functie (speelruimte, knutselruimte, centrale ontmoetingsplek). Ook is er veelzijdig en voldoende materiaal aanwezig om te onderzoeken.


Werkbladen die ontwikkeld zijn door Breinsteyn: